Jak uczy się szympans?

2 lipca 2009, 12:09

Jak wiemy, zwierzęta potrafią posługiwać się narzędziami i uczą się jedne od drugich. Badania przeprowadzone na University of St. Andrews i Texas University dowodzą, że do nauczenia się nie jest konieczna bezpośrednia obserwacja.



Anatomia mózgu

W pełni dorośli dopiero po czterdziestce

22 grudnia 2010, 15:54

Naukowcy dotąd uważali, że nasz mózg ewoluuje jedynie do okresu pokwitania i na tym jego rozwój się w zasadzie kończy. Jak się okazuje - nie mieli racji: ludzki mózg nie osiąga pełnej dojrzałości wcześniej niż po trzydziestce, a nawet czterdziestce.


Analiza umysłów morderców

1 lipca 2013, 11:48

Umysły morderców, którzy zabijają impulsywnie i z premedytacją różnią się zarówno pod względem psychologicznym, jak i intelektualnym.


Ten sam wariant genu inaczej wpływa na kobiety i mężczyzn

12 listopada 2015, 13:59

ApoE4 (wersja genu apolipoproteiny E stanowiąca czynnik ryzyka alzheimeryzmu) zwiększa u mężczyzn ryzyko mikrokrwotoków mózgowych. Pozostawiają one po sobie drobne uszkodzenia, które przyczyniają się do utraty pamięci.


Wilki przewyższają psy pod względem rozumienia przyczyny i skutku

18 września 2017, 14:42

Wilki lepiej rozumieją zależność przyczynowo-skutkową niż psy.


Jak praca serca może wpływać na ryzyko wypadku

21 października 2019, 14:20

Podczas skurczu serca czas reakcji jest dłuższy. Jeśli więc przeszkoda na drodze pojawia się w momencie skurczu, ryzyko wypadku jest większe. Zespół Sarah Garfinkel z Uniwersytetu Sussex zaprezentował wyniki swoich badań na New Scientist Live w Londynie.


© Wendy Cain

Chcesz mieć nowe neurony, musisz spać

10 lutego 2007, 11:30

Brak snu może zastopować wytwarzanie przez mózg nowych neuronów. Badania na szczurach, które przeprowadzili naukowcy z Princeton University, wykazały, że takie zachowanie wpływa negatywnie na hipokamp, rejon mózgu zaangażowany w tworzenie się wspomnień (Proceedings of the National Academy of Science).


Związek geniuszu z psychozą potwierdzony

4 lutego 2010, 09:49

Naukowcy z Instytutu Psychiatrii Królewskiego College'u Londyńskiego i Karolinska Institutet w Sztokholmie po raz pierwszy wykazali, że istnieje związek między wyjątkowymi uzdolnieniami intelektualnymi a zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym, zwanym również psychozą maniakalno-depresyjną.


Obwody mózgu rozwijają się jeszcze po dwudziestce

23 września 2011, 10:15

Ludzki mózg nie przestaje się rozwijać w okresie dojrzewania. Niektóre obwody mózgowe rozwijają się jeszcze w trzeciej dekadzie życia (Journal of Neuroscience).


W koszulce Supermana egzamin pójdzie lepiej

2 czerwca 2014, 17:37

Sesja zbliża się wielkimi krokami, więc wyniki badań prof. Karen Pine z University of Hertfordshire są jak najbardziej na czasie. Pokazały one bowiem, że w koszulce ze znakiem Supermana czy białym fartuchu ludzie czują się silniejsi, sympatyczniejsi czy mądrzejsi.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy